מארי אנטואנט-2006-Marie Antoinette

באופן מצער משהו זכה מארי אנטואנט, סרטה יוצא הדופן של סופיה קופולה לעדנה של ממש רק לאחר שהופץ בדי וי די ובהקרנות בערוצי כבלים ולווין ברחבי העולם והבאז המוצדק סביבו, הצליח לעורר עניין סביב הסרט המשובח הזה שכשל באופן יחסי בבתי הקולנוע.

זו היא אחת ההפקות המרשימות של השנים האחרונות באיכויות שהיא מציעה.
הגם שקופולה התראיינה והבהירה כי לא ביססה את הסרט על האוטוביוגרפיה של מארי אנטואנט באותו השם של סטפן צוויג, אלא תחת רומן בדיוני אחר, וזכתה בשל כך לקיתונות של ביקורת, הרי שהדיוק ההיסטורי בסרט הזה מרשים.

החל באלמנטים הסיפוריים העובדתיים שלו, וכלה בשיחזור המפואר של סוף עידן השושלת הבורבונית בצרפת, זהו סרט משובח שערכו רק יעלה עם הזמן כך נדמה.

לקופולה יצא שם של בימאית איכותית כבר מהרגע הראשון, סרטה חמש ילדות יפות בו נוצר החיבור בינה לבין קירסטין דאנסט הוא רגע של מפגש יחודי בין בימאי לבין הנפש התאומה שלו כשחקנית. קופולה מצליחה להוציא מדאנסט הבוגרת איכויות שבימאים רבים אחרים אינם מצליחים. בעוד שהופעותיה של דאנסט נעות בין מביכות למבריקות, את עיקר הרגעים המבריקים בקריירה של עד כה היא שומרת כך נראה, להופעותיה בסרטיה של קופולה.

נדמה כי סיפורה של השליטה השנויה כל כך במחלוקת, הוא אחד הסיפורים ההיסטורים המעניינים של העת החדשה שכן הוא כולל בתוכו כמעט את הכול: תמימות של ממש של הנסיכה הצעירה שהיתה למשך כל חייה סמל בו השתעשעו הן אוהביה והן שונאיה. פזיזות, יהירות, נאיביות וסוף איום של ממש. מארי אנטואנט היא אכן מן אחת הדמויות ההיסטוריות הטראגיות המרתקות והעובדה כי מארי אנטואנט של סופיה קופולה הוא אחד משורה ארוכה של סרטים באותו הנושא מתחילתו של עידן הקולנוע המדבר, מוכיחה את כוח המשיכה הקולנועי הרב של הטרגדיה הזו.

קופולה עושה עבודה מרגשת וכובשת מן הפריים הראשון של הסרט. הבימוי שלה מדוייק, מעיז ולא שגרתי. הבחירה בפס הקול המודרני לתקופה המדוברת היא בחירה מעזה ויחודית, שהופכת את הסרט ההיסטורי הזה נגיש במיוחד גם למי שאינו נמנה עם חובבי הז'אנר הזה.

התיאור הדקדנטי של בית המלוכה הבורבוני הגווע ללא ידיעתו עובר בסרט בצורה מושלמת ומדוייקת. פילמאית מדובר בסרט שהוא לא פחות ממרהיב ברמת העיצוב האומנותי שלו.

העניין בהבאת הצד האנושי של הסיפור לא פוגע באופן ההצגה ההיסטורי של ההתרחשויות ואפילו מעצים את האלמנט הטראגי של סופה האומלל של המלכה שלא הבינה מעולם כי העידן בו חייה את חייה ויעודה מרגע לידתה הסתיים מבלי שאיש טרח להודיע לה על כך.

מאז עידן התמימות של מרטין סקורסזי לא נראה על המסך סרט מושלם כל כך בויזואליות שלו והיכולת של קופולה לרגש דרך מבע קולנועי מוקפד עוצרת נשימה ממש.

הסרט הזה יהווה הפתעה גדולה גם למי שחשב שהסיפור שחוק. ומי שמעריך את היכולות של קופולה כבר קודם לכן רק יקבל חיזוק לכך שמדובר באחת הבימאיות המשפיעות והטובות של שנות האלפיים, אשר במובנים רבים אף עולה על גאונותו של אביה, פרנסיס פורד קופולה.

מארי אנטואנט הוא סרט שנשאר כחוויה של ממש המבהירה את חולשתו של הטבע האנושי ואת כוחה של הקנאה, יחודה של התמימות וצבעים רבים של קשת הרגשות האנושית וכל זאת בתוך מטווה יחודי של ויזואליה קולנועית משובחת ויוצאת דופן.

ובמילה אחת: מבריק.

 

 

תגובה אחת על הפוסט “מארי אנטואנט-2006-Marie Antoinette

  1. פינגבאק: חמש ילדות יפות-1999-The Virgin Suicides | T.V.C- בלוג הקולנוע של אלי מורנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>