נישואים פיקטיבים-1989

סרטו השנון של חיים בוזגלוהוא סוג של קומדיה פוליטית מהזן הנדיר במחוזותנו, ואחד מן הסרטים החכמים בנושא יצוג הסכסוך הישראלי ערבי.

במרכזו של הסרט עומדת דמותו של גבר במשבר גיל הארבעים בגילומו של שלמה בר אבא, אשר אינו מוצא טעם לחיי היום יום שלו ומבקש לצאת למסע גילוי מחדש של משמעות לחיים ושל זהותו.

ברגע האחרון לפני העליה למטוס, הוא מתחרט ומוצא את עצמו נסחף עם הנסיבות הנכפות עליו מבלי להתנגד. הוא הופך לפועל בניין, לא מתקן את הטעות של הסובבים אותו החושבים אותו בטעות לערבי לאילם, וחווה את חוויות פועלי הבניין, יחס החברה הישראלית המתנשא כלפיהם וחובר אליהם כמו היה משלהם.

שלמה בר אבא מייצר כאן את אחד מתפקידיו המעניינים ביותר בקריירה ארוכה. הסרט כולו נשען על מודל טעות בזיהוי, המוכר מן הפורמט של הקולנוע ההוליוודי הקלאסי. גדולתו של הפורמט הקומי הזה של טעות בזיהוי, היא בעיקר בעובדה שניתן לעגן אותו במציאויות שונות והוא חוצה גבולות ותרבויות בקלות.

הבחירה של בוזגלו במודל הזה, דווקא על מנת להציג זווית מבט יחודית ושונה על מציאות האחר ועל יחס החברה הישראלית אל אזרחיה הערבים או כלפי פלשתינאים היא בחירה חכמה, שכן למרות שהסרט לא נתפס כסרט פוליטי בהכרח, ואפשר לראות בו קומדיה ותו לאו, הרי שבבסיסו מדובר באחד מן הסרטים הישירים והדעתנים ביותר שנעשו בנושא הסכסכוך הערבי ישראלי.

בוזגלו לא חוסך את שבטו מן החברה הישראלית מבלי שהסיפור יאבד את האינטגרטי שלו.

הסרט כולו משדר אווירה של אמינות והסיטואציות הקומיות שבו מצויינות. אלי יצפאן רושם לעצמו שם את אחת מההופעות הקומיות הראשונות הבולטות שלו בדרך לקריירה ארוכת שנים ועבור עירית שלג, רעייתו לשעבר של משה איבגי ואימא של דאנה איבגי היתה זו אחת ההופעות האחרונות לפני תהליך החזרה בתשובה שהרחיק אותה מסרטים בעלי אופי חילוני.

 

2 תגובות על הפוסט “נישואים פיקטיבים-1989

  1. פינגבאק: עידית טפרסון-1959 | T.V.C- בלוג הקולנוע של אלי מורנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>