מסעות ג'יימס בארץ הקודש-2003

בשנות השפע והשיא של הכלכלה הישראלית בישראל אי שם בשנות התשעים ועל רקע המחסור בידיים עובדות בעטיין של האיניפדות, הראשונה והשניה, החלה נהירה של גל גדול של עובדים זרים מארצות אפריקאיות אשר הגיעו לישראל בעזרת ויזת תייר לביקור במקומות הקדושים אך למעשה נשארו בה במשך שנים ועבדו בה.

המיתון הכלכלי של תחילת שנות האלפיים הביא להקמתה של משטרת ההגירה ועימה לרדיפה מכוערת של הזרים בישראל באחת מן הפרשיות הכעורות ביותר של ניצול ונידוי חברתי שהיו כאן.

"מסעות ג'ימס בארץ הקודש", ממוקם בנוף הפוליטי של אותן שנים ובמרכזו סיפור של ג'ימס, אפריקאי המבקש לבקר במקומות הקדושים מתוך חרדת קודש אמיתית אך מוצא את עצמו מתמודד עם הנידוי והדימוי החברתי השמור למהגרים מסוגו כמו איש לא מאמין בעצם בכוונתו וביכולתו להיות רק תייר.

ג'ימס מוצא עצמו עונה על כל הסטריאוטיפים שהחברה הישראלית מתייקת אותו בהם, הוא הופך לעובד זר, שוכח את מטרתו ואת ערכיו ודרכו מגולל הבמאי את המראה שהוא מבקש להציג על החברה הישראלית ששכחה את ערכיה.

אחת הביקורות שהושמעו על הסרט הזה טענה כי הוא נגוע במסר צדקני מדי, אנחנו חולקים על כך. זו הדרך הטובה ביותר לתקוף סרט שטוען שאנחנו מכוערים, והחברה הישראלית לא ידעה להתמודד עם שנות השפע שפקדו אותה. הניצול, הבוז לאחר, חוסר הכבוד לזקנים ורדיפת הבצע הן לא תופעות שקל להציג אותן בסרט אבל הסרט, למרות המשוכות הגבוהות שהציב לעצמו עומד ברובן ואופן היצוג שלו לנושאים האלו מעניין דיו.

"מסעות ג'ימס בארץ הקודש", הוא סרט יעיל, כתוב היטב ומרגש בחלקים רבים שלו. גם אם נשמע לכם שהוא עוסק בנושאים כבדי משקל, תופתעו לראות שהוא קל לעיכול והשיפוט הערכי שלו עשוי בצורה משכנעת וטבעית ולא בהכרח צדקנית כפי שנטען כלפיו.
הסרט פועל היטב בתוך גבולות העיסוק שבחר לעצמו ויצליח לגעת בכם ולרגש אתכם.

עבור אריה אליאס, שהופעותיו בקולנוע נדירות מאד, זו היא אחת ההופעות היפות, והמרגשות ביותר שלו במהלך הקריירה הארוכה והמכובדת שרשם לעצמו, רק הצפיה בו ובמידותיו הגדולות כשחקן, כבר שווה את הכרטיס.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>