איש המסילה-2013-The Railway Man

מילה אחת לזכותו של כוכב הסרט הזה, קולין פירת', חייבת להיאמר כאן כבר בהתחלה. גם אם אתם לא נמנים עם המושבעים שבמעריציו, יש משהו בטוטאליות של קולין פירת' ובמבט הנוגה המכיל את כובד העולם על כתפיו של האיש הזה, שיצליח איכשהוא לרתק אתכם גם בתוך היצירה הרעועה הזו.

סיפורו של שבוי מלחמה אנגלי החווה את טראומת השבי דווקא עשרות שנים אחרים, ודווקא אחרי שמצא נחמה ואהבה בחייו הוא יצירה מבולבלת במיוחד, עקרה ובעיקר חסרת קוהרנטיות ודבק תסריטאי מהזן הטוב. גם אם כל המרכיבים הנכונים נמצאים בסרט הזה, משהו פשוט לא עובד, וזה קורה בערך רבע שעה לאחר הפתיחה שלו.

על היכולת של קולנוע נארטיבי לספר את זוועות המלחמה יש וויכוח ארוך שנים. אני נמצא בין אלו שאף פעם לא ממש "קונים" את זה. משהו בסצינות מלחמה וזוועה פשוט אף פעם לא ממש עובד עלי. נדמה לי שמלחמה היא משהו איום ונורא הרבה יותר ממה שסצינה רוויה במצלמות, תאורה ואיפור נכון יכולים להביא למסך. הסרט הזה, משופע בסצינות כאלו, "קשות" לכאורה אך מהזן שאינו אומר בעצם דבר.

חלוקת הזמנים והעובדה שהסרט נע הלוך ושוב בין הזמן הנוכחי אי שם בשנות השישים [לא ממש ברור] בו הוא מתקיים לבין פלאשבקים ממלחמת העולם השנייה בהם נמצאת חבורת שחקנים שונה לגמרי לא מיטיבה עם הסרט הזה שנדמה כאילו הוא שני סרטים שחוברו והודבקו להם יחדיו. זמן המסך של כוכבי הסרט, פירת וניקול קידמן, לא הולם זמן מסך של מה שנהוג לכנות תפקיד ראשי, וכתוצאה מכך, העוגן העלילתי של הסרט רעוע במיוחד.

גם אם תצליחו להבין את אהבתו של גיבור הסרט לרכבות, תתקשו להבין מדוע הוא מתאהב בדמות הראשית אותה מגלמת ניקול קידמן, איך בדיוק היא הופכת למוזה שלו, לרצון שלו להמשיך לחיות ולהשראה שלו להבריא את עצמו. קידמן בתפקיד תמוהה, קטן מדי ובעיקר חסר השראה או כתיבה נכונה, מספקת כאן הופעה תמוהה כאילו נדחקה דווקא בחדרי העריכה למזעור תפקידה ובכך רושמת עוד סרט מיותר לגמרי מבחינתה. אי אפשר שלא להבחין בחוסר הקוהרנטיות העלילתי של התפקיד שלה לכל אורכו של הסרט או להתעלם מהעובדה שעורכיו היו על סף איבוד עשתונות אמיתי בניסיון לחבר את חלקי הצלולוייד אשר היו ברשותם לכדי סרט עם עלילה דרמטית מרגשת ומובנית.

"איש המסילה" הוא סוג של אסון קולנועי מהזן שרצוף אולי בכוונות טובות, אבל אין לו שום יכולת להפוך לסרט שבאמת ירגש אתכם כפי שאולי יכול היה להיות. מאומה בו לא נראה אמיתי, כנה, כובש או משכנע'למעט אולי השחקן הראשי שלו, קולין פירת', אבל גם כוכבים גדולים, זקוקים מעט עזרה מסביב על מנת להוציא תחת ידם מוצר ראוי, ומעל לכל נדמה שפירת' הולך פשוט לאיבוד בבחירת קריירה רעה במיוחד שלא תיזכר כמשמעותית במיוחד במכלול האוטר של השחקן הייחודי הזה.

"איש המסילה" נדמה לכל אורכו כמו הדרך לגיהנום, מהזן שמשובצת באבנים טובות פה ושם, אבל עדין שורטת במיוחד ברגליים.