איימי-2015- Amy

דווקא את הסרט המעולה הזה, כדאי להמתין ולראות מעל מסך טלוויזיית ה HD המשובחת שלכם בסלון הבית. רבים מקטעי הווידאו המשולבים בו צולמו במצלמות וידאו ביתיות על ידי הסובבים את אימי MV5BMTQ1MzE4MTE3OF5BMl5BanBnXkFtZTgwOTcyNDM3NTE@._V1_SX214_AL_ווינהאוס במהלך השנים, והאיכות הגרעינית המקורית שלהם מתרגמת למשהו מפוקסל ומעומעם עוד יותר על מסך הקולנוע הגדול והרחב.

אבל גם הסרט הזה, שהוא יצירה רגישה, משובחת על גבול המופתית, בחייה של המטאור הפנומינאלי החד פעמי הזה שהייתה ווינהוס, גם הוא באופן סימבולי עוד חוליה בסחיטה הרגשית והכלכלית שהייתה התרבות הפופולארית במהלך חייה, והוא מוקרן על גבי המסכים בכדי למקסם את הרווחים מסיפור חייה כעוד תחנה אחת בודדת לפני הקרנתו על המסך הקטן. כפי שהיה נהוג בעצם בכל ההתייחסות של העולם למי שהייתה ולמה שהפיקה, היא נהגה מסירות לב ונפש ביחס שלה לאומנות שלה והעולם סביבה בעיקר היה עסוק במיקסום הרווחים מאותה מסירות בלתי מתפשרת אותה הפגינה.

אסף קפדיה במאי הסרט יוצר כאן סרט מוקפד, מרתק שמביא את סיפורה של כוכבת בניגוד לרצונה, מה שהיתה בדיוק ווינהוס במהלך חייה עד למותה הטראגי והוא עושה את זה ברגישות מופלאה תוך כדי שהוא בונה פאזל רגשי מדוייק הנשען על אותם קטעי תיעוד נדירים של הסובבים אותה ושימוש בקולותיהם לתיאור תחנות חייה. הצגתה כטרף קל לגברים, [כולל אביה שחגג וחי על חשבון הצלחתה הכלכלית האדירה] ,לעסקנים ולכל מי שבא עמה במגע,מתוארת במידת הקורקטיות והדיוק המרבית: כך פשוט היה. קפדיה מצרף ועורך את חלקי הפאזל שבידיו לכדי תמונה מלאה ושלמה.

יש משהו לא רק מכמיר לב בסיפור חייה של הנערה היהודייה הלונדונית המטפסת אל התהילה במעין סוג של אגביות, אלא גם משהו מרתק באופן בו היא תופסת אותה שלא לומר מתעלמת ממנה או מחשיבותה בתוך חייה.

היה ברור לכל מי ששמע את הלהיט הפורץ גבולות שלה rehab כי מדובר במשהו חד פעמי, אבל קדם לו סיפור ההצלחה הלונדוני בריטי המקומי שהייתה, לפני שנוכסה לנצח על ידי תרבות הפופ בכל העולם באמצעות ההצלחה של rehab שהביא איתו עניין והצלחה בין לאומית בעולם כולו.

קפדיה גוזר כאן דיון במשמעות התהילה כמחיר שצריך לשלם אל מול הצלחה אומנותית אל המחיר שהיא גובה מנפשו של מי שהוא אמן אמיתי, כזה שאינו מושפע באמת מחשיבותה המזוייפת של התהילה אבל זקוק לה באופן פארדוקסאלי על מנת למלא חללים ופערים בנפשו.

ווינהאוס, הייתה בעלת אישיות אוטנתטית, לא מוכפפת לכללים, או לנורמות, אלא אך ורק לליבה, והוא הטעה אותה שוב ושוב בדרך ובאופן בו ראתה את העולם ובו בעת הזין אותה לכתיבת יצירות המופת שלה. קפדיה לוקח את הצופה למסע המורכב והכל כך מרגש של נפשה העדינה והשברירית שלא יכלה לא רק להצלחה, אלא לדרך בה ביקשה לחיות את חייה באמצעות המוסיקה כאמצעי המבע היחיד.

קשה שלא להתרגש מהאופן בו מסכם את חשיבותה טוני בנט, שהיה אחד מאליליה הגדולים, ואייקון בלוז בלתי מעורער בעצמו, לדעתו, ולדעת רבים אחרים בעצם, היא הייתה לא פחות חשובה מאלה פיצ'גרלד או בילי הולידי. לו ניתן היה, הוא אומר בסרט, היה אומר לה לשמור על עצמה יותר מכיוון שלדעתו היתה "חשובה" מדי. לו היה ניתן לה הזמן להוכיח זאת, רבים נוספים אחרים היו מכירים באמת הזו על גודלה. אבל נדמה לעתים כי מנעד חייה הקצרים היה כל משך הזמן לו יכלה בעצם, וגם בתוכו הספיקה את שהיה לה לומר בדרך חד פעמית ובלתי נשכחת.

מרגש, מופתי ומדוייק. לא להחמיץ.