להציל את מארק וואטני-2015-The Martian

נדמה שכמו המשימה הכושלת על המאדים של קצין החלל המשועמם למוות, מארק ווטני, בגילומו האדיש של מאט דיימון, כך גם הפקת הסרט אדיר התקציב הזה כשלה ומוטב היה לו היה התסריט שלה או מחוללי הסרט המביך הזה, היו הולכים גם הם לאיבוד על המאדים, רק על מנת שלא ימצאו.

MV5BMTc2MTQ3MDA1Nl5BMl5BanBnXkFtZTgwODA3OTI4NjE@._V1_SY317_CR0,0,214,317_AL_אם גם אתם נמנים על חובבי ז'אנר המדע הבדיוני, אתם יודעים בדיוק כמוני, כי בכל פעם שרידלי סקוט, שהוא לא רק אחד מגאוני הקולנוע האחרונים החיים, אלא בעיקר הוא האיש האחראי לא רק לתחייתו של הז'נאר הזה לפני כשלושה עשורים, אלא גם מי שהנחיל לעולם את יצירת המופת "בלייד ראנר" הנחשבת עד היום לאחד מסרטי הקולנוע פורצי הדרך של כל הזמנים ברמה התמטית שלו.עושה סרט חדש, ישנה וצריכה להיות באוויר התרגשות מוצדקת.

נכון, כמו מיליונים רבים ברחבי העולם, גם אני מתייצב באולמות הקולנוע לראות כל סרט וסרט של הגאון הזה כבר שנים, אבל מודה שבשנים האחרונות אני מקבל הרבה פחות תמורה כסף ויותר ויותר מחיאות כפיים מהזן המאוס בסצינת סיום. הפיאסקו המביך האחרון של הגאון הזה היה כאן רק בשנה שעברה "אקסודוס- אלים ומלכים" סיפור של משה ויציאת מצריים, וטרם שהספקתי להתאושש מהביזיון ההווא, הגיע הסרט הרע הנוכחי הזה.

אין שום דבר שעובד בסרט עטור הכוכבים הזה כי כולם הרי חייבים לעבוד עם רידלי סקוט. זה מתחיל בג'ף דניאלס, בג'סיקה צ'סטיין ההכרחית ונגמר אפילו בכריסטין וויג בתפקיד תמוה במיוחד. וכן, כמובן שמאט דיימון, שחקן מצויין הידוע בטוטאליות ובמחויבות האדירה שלו לתפקידיו, חייב גם הוא לרשום לעצמו סרט אחד לפחות בקריירה עם רידלי סקוט. התוצאה, המון כוכבים עם הרבה איפור ומעט מדי שורות בתוך סרט שהוא כולו מיותר. כן הוא מעוצב למשעי, יש כסף כמו חול לתפאורה מרשימה וגם ללא מעט ימי צילום, עבודת מחשב וכל מה שהוא נוצץ בהפקות אמריקאיות אבל נדמה שאפילו טיפה אחת קטנה של נשמה אין בסרט הזה והוא כולו מופרך ולא אותנטי ולא מצליח לרגש אפילו לא במעט.

הטוטאליות המפורסמת של דיימון, לא מתקיימת אפילו באופן חלקי כאן, ובאף שלב שהוא הוא לא יצליח לשכנע אתכם שהוא באמת קצין חלל שהלך לאיבוד על המאדים, הוא נראה יותר ויותר כמו כוכב קולנוע שבסוף כל יום צילומים מחכה לו טריילר מפואר עם ספה מצויינת להפיג את השיעמום מן הסיפור ההזוי, הלא משכנע ובעיקר הלא מעניין. קצת אלמנטים מ"כוח משיכה" המופתי עם סנדרה בולוק, עוד אבק משובח עם גניבות ספרותיות קלות מ"הכול אבוד" המעולה עם רוברט רדפורד והנה, גם מאט דיימון ורידלי סקוט יעשו סרט ויגייסו להפקתו את התקציב האדיר של המאה מליון דולר פלוס שיחזור אליהם בתוך שבועות ספורים בקופות הכרטיסים.

זהו אחד מן הסרטים המביכים ביותר בקריירה של שניהם, של כוכב הסרט ושל הבימאי המופתי שלו וסוג של נקודה, טוב הגזמתי, אפילו לא פסיק בעל חשיבות או נראות במכלול האוטר הקולנועי של שניהם. הוא כזה בעיקר משום שאין לו לא לב עלילתי, ואפילו לא פריים אחד שירגש אתכם ויסחוף אותכם אל ליבו של הסיפור, שהוא אחרי הכול, ראשיתו של כל העניין הזה שנקרא קולנוע טוב, וכשאין סיפור, או שהסיפור נראה ממוחזר, עייף או קורץ מדי לחומרים אחרים, הרי שהתוצאה הסופית היא שיעמום וריקנות.

מיותר, מביך ובלי שום משקל סגולי, אפשר ורצוי לוותר.