בית בגליל-2017-Outdoors

חלום צמוד הקרקע הישראלי מעולם לא נראה מורכב כל כך אחרי צפייה בסרט הביכורים של אסף סבן.

על רקע החלטתם של של גילי (אודי רצין)ויערה(נועה קולר) לבנות את בית החלומות עבור משפחתם המתרחבת, פורש סבן Outdoors1דרמה עדינה ומדוייקת של כאוס המתחולל בינות לדילמות על הרחבת חלונות ובחירת מרצפות.  טמונה בסרט הזה לא רק הדילמה הישראלית של מה היא איכות חיים, ומה היא הגשמה בעצם אלא יש בו הרהור עמוק יותר על חשיבותה ונחיצותה של המערכת הזוגית בישראל הנוכחית, וזוהי שאלה מאתגרת ומעניינת, ובעיקר האופן בו היא נידונה לכל אורכו של הסרט בתוך הסאב-טקסט שלו.

נדמה לי שיחודו של בית בגליל הוא בשקט ובשלווה ובאיפוק התסריטאי שלו לכאורה. תסריטו של הסרט הזה לא מתמסר לצופה בקלות, הוא מבקש לעמת אותו כל הזמן עם מה שמתחת לקרקע בשאלות שנוגעות לישראליות, להגשמה דרך עבודה, דרך מקום מגורים ודרך ילדים והוא עושה עבודה מרשימה מכיוון שלא רק שדיון כזה נדיר היום אצל הישראלים החדשים, אלא גם בתוך מוצרי התרבות שאנחנו צורכים: גם הם מיידיים ומספקים דילמה ופתרון בתוך שלושים שניות לרוב מסיום הצפייה בטריילר. אבל בית בגליל מתעקש על דרמה שקטה, שלווה ופנימית שכשהיא במיטבה, והיא במיטבה בסרט הזה, נשענת על כתיבה, משחק ומיזנסצנות נוף מדהימות בתוכן לכודים הגיבורים פיזית ונשפית. התחושה היא שדווקא בתוך הדילמות הקטנות של החיים לכאורה, מתסתתרות ההכרעות שיש לגלות אותן.

למעט סצנה מכוננת אחת אליה מוביל הסרט(בלי ספויילרים), התחושה היא כל הזמן של מאמץ לפצח את חידת הישראליות של הזוג שלפנינו, אנחנו הרי מכירים לא מעט כאלו. לא כל אלו שאנחנו מכירים בונים את ביתם בגליל, חלקם בונים אותו פשוט בראשון בדירת שיכון עם שלושה כיווני אוויר, אבל עדין התחושה במהלך הצפייה שאנחנו רואים סרט על אותה דקדנטיות שפשטה בחלום הישראלי, זו המושתת על כסף וחומריות, שדחקה כמעט כל חלום אחר, מרגשת מאד לאורך הצפייה בו.

הסרט נזהר מלגלוש לקלישאות, הוא פשוט מגיש מציאות של קיום בתוך לבטים קטנים לכאורה, אבל אף אחד מהם לא באמת קטן.

תמת העל של הסרט הזה עוסקת בחלום הישראלי המודרני החדש ובשברו, באותו האופן שבו היא עוסקת בשבריריות של התא המשפחתי הישראלי הרצוי: עבודה מכניסה בהיי-טק אל מול מקצועות עם הגשמה אישית רצויה יותר. בית מטאפורי בגליל או חיזוק יסודות הבית הרגשי שאנשים מקימים לעצמם במהלך חייהם?.

זה זמן רב שלא נתקלתי בסרט שיש בו את עדינות ורגישות מקסימאלית לטבע האנושי וללבטים שהיום יום והחיים מציבים לנו, יש איזו תחושה שכל כלי נגינה בסרט הזה, הן השחקנים, הצילום וזירת הגליל השלווה לכאורה כולם משתתפים פעילים בצורה מדוייקת בסרט שהוא קודם כל כתיבה תסריטאית מהודקת ומשובחת.

יש משהו סוחף באיפוק הרגשי של הסרט, נדמה שהוא העוצמה המזוככת, לה מייחלים אנשים בכדי להביע את עצמם ובכדי להישמע באמת אל מול האחר- לא ברעש, אלא ברצינות כוונותיהם הברורה והמדוייקת ביותר.