ואת אימא שלך גם(2001)Y tu mamá también

מסע התבגרות בנוף של בחירות אל מול גורל

סרטו של מי שיהפוך לימים לבמאי עולמי מוערך, אלפונסו קוארון, הפך מייד עם צאתו לסרט פולחן אולטימטיבי ולכזה שהשמיע את קולו של דור שלם לא רק במקסיקו המפולגת חברתית בה הוא מתרחש אלא ברחבי העולם כולו וסיפק לצעירים קול אשר דרכו הם יכולים להשמיע את עצמם.

Mama_Tambien

הסרט בנוי בשתי תבניות מרכזיות, האחת, תבנית של סרט נעורים והשנייה, המרכזית יותר היא תבנית של סרט מסע על כל החוקים המרכזיים של הז'אנר, האחד דמויות הגיבורים עוברות לא רק מסע של מרחק פיזי אלא מסע התבגרות נפשי אשר ממנו יגיחו בסופו של המסע כמבוגרים אשר איכויותיו של המסע שיעברו ישנו ויעצבו את הנערים שהיו באופן שאין ממנו חזרה.

 

מסעם של שני נערים חברים טובים משתי שכבות חברתיות וסוציואקונומיות שונות, חוליו בן למשפחה ממוצעת וטנוץ, שמוצאו ממשפחה עשירה ובעלת השפעה חברתית מייצגים לא רק את ההבדלים המעמדיים הגדולים בחברה הדרום אמריקאית המקסיקנית בין אלו הנהנים מזכויות פריבילגיות לבין אלו שאין להם דבר כמעט למעט יכולותיהם והדרך בה העתיד מוסלל חברתית עבור שניהם.

לכאורה, קו המשווה העובר בין שניהם הוא הנעורים, כוח החברות המאחד את שניהם מציג תמונה של אחדות וזהות בשל גילם הצעיר והקונפליקטים שהוא מביא אך למעשה, ההבדלים בין השניים רבים משהם מוכנים יהיו להודות.

פגישה מקרית עם אישה צעירה יחסית, אך כזו שמבוגרת מהם במספר לא מבוטל של שנים סוחפת את שניהם למסע פרוע אל עבר חוף הים בחברתה של האישה, שהצטרפותה למסע הופכת אותו על פניו, מה גם שהמניע שלה להצטרפות נותר לא ברור להם בתחילה אך מערכת היחסים ההפכפכה בין השלושה הופכת למנוע הדרמטי המרכזי של הסרט.

ישנו שלל של קונפליקטים אפשריים של בני הנוערים המביא את עצמו לידי ביטוי בסרט וכל אחד ואחד מהם עומד בזכות עצמו כמו גם מלמד על האחר.

קונפליקטים של התבגרות מינית, של מציאת מקומך בעולם כמבוגר, קונפליקט של מציאת הקול האישי והאינדיבידואלי של כל אחד ואחד מהם אשר מנחה אותם בחיפוש בלתי פוסק אחר מציאת זהות.

גם נושא דמותה של האישה כמנטורית לחיים, כמי שיודעת יותר מהם בכל מובן שהוא ומוכנה לא רק לקלף את השכבות הבוסריות של התנהלותם אלא גם להדריך אותם בכל מובן שהוא בטקס החניכה שלהם לבגרות ולעצמאות.

הנערים מצליחים דרך המסע להגיע לא רק לתובנות לגבי עצמם, אלא גם לתובנות לגבי העולם ומקומם העתידי בו כמבוגרים.

גם אם השורות האלו נשמעות כצדקניות יתר על המידה, הרי שכוחו של הסרט הוא בעיקר בעובדה שהוא מעלה מורכבים בכל אחת ואחת מן השאלות שהוצבו כאן מבלי שהוא מנסה "לחנך" או לתת לצופה להבין מהי "הבחירה הנכונה", בעיקר מכיוון שבמקרה של מציאת הקול האישי האינדיבידואלי של בני הנעורים, אין באמת בחירה אחת כזו, וגיל הנעורים הוא כזה שבו אתה מרשה לעצמך לעצב את תפיסותייך, אמונותייך ולעשות בחירות שירכיבו בסופו של דבר חלקים משמעותיים מהדרך בה תחייה את חייך כמבוגר.

יחודו של הסרט הוא גם בשימוש ב voice over לכל אורכו של דמות מספר יודע כל שהוא לכאורה חיצוני לסיפור ואיננו  מייצג את אחת הדמויות בלבד כמקובל בקולנוע במקרים כאלו אלא מציע זווית מבט מבוגרת, אחראית וגם צינית לעיתים על העולם הפנימי של כל אחד ואחד מן הגיבורים כמו גם על העולם התרבותי של מקסיקו שנפרש לפני הצופים.

הסרט מותיר מקום רב לפרשנות על הקשר בין השלושה אשר מתהדק לאורך המסע תוך כדי שהוא שורד גם עימותים קשים הנובעים מתוך אותם קונפליקטים של בני נעורים ואחרים הקיימים אצל הדמויות בו.

המפתח להצלחתו של הסרט היא החופש שהוא מאפשר לא רק לדמויותיו ולגיבורים שלו אלא גם בהצלחה לייצר את אותו הלך מחשבתי אצל הצופה שמוצא בו לא רק נקודות השקה והזדהות לחייו שלו אלא הופך גם לחלק פעיל במסע ובסוד הגדול והכמוס של משתתפיו שאחראי להפעלת הטריגר הדרמטי של היציאה למסע כולו.

נדמה שהקשר המורכב בין התכונות האנושיות של כל אחד ואחד מאיתנו, סל הקישורים, הנסיבות החברתיות, עבר משותף עם אחר, רקע סוציואקונומי, שאיפות לעתיד אל מול מציאות נכוחה שהיא לעיתים פחות סובלנית לשאיפות העצמאיות, עומד בליבו של הסרט בצורה שהיא נגישה, חשופה מאד ומאפשרת דיון פילוסופי פתוח וליבראלי מאד במהות הפנימית העומדת בליבו של הסרט: החיפוש אחר החופש, ההגשמה העצמית והרצון להפוך לרגע אחד למי שיכולים לבחור, לנווט ולהשפיע על חיינו ללא כל מגבלה או מוסכמה חברתית.

 

מסעם של חוליו, טנוץ ולואיסה הוא מסע אישי של כל אחד ואחד מהם, כמו גם מסע משותף, השהות שלהם ביחד בתוך סביבה משתנה מזינה את חלומותיהם ושאיפותיהם של כל אחד ואחד מהם ביחד אך גם בנפרד ומנווטת כל אחד ואחד מהם אל הסוף שנקבע לו, בין אם הוא רצוי או לא. תחושת גורל חזקה אופפת את הסרט והיא זו שמספקת באופן מפתיע חלק גדול מן התחושות אותם אנו מחפשים בעצמנו מבלי לתת לזה האחרון את המשקל הסגולי הנכון בתוך חיינו, לא כל דבר מתבצע מתוך בחירה וישנם חלקים גדולים בתוך מסע ההתבגרות של חיינו אשר בסופו של דבר, נרצה או לא, יוכתבו לנו על ידי גורל הנקבע עבורנו מראש.