מרד הנעורים-1955-Rebel Without a Cause

סביב סיפור עלילה שהוא משולש אהבה וחברות מודרנית נפרש בפני הצופה סיפורם של שלושה צעירים אבודים מן הבחינה החברתית והרגשית בשנות החמישים של המאה הקודמת בארצות הברית. בן העשירים( ג'ים- בגילומו של ג'ימס דין) הוא דמות מסוכסכת רגשית המבקשת לקרוא תגר על הערכים השמרניים והערכיים של הוריו. המרד, כפי שהוא בא לידי ביטוי מבחינתו הוא הסתבכויות חוזרות ונשנות עם החוק ולקיחת סיכונים בלתי פוסקת.

מרד הנעוריםבינו לבין דמותה של הנערה בגילומו של נטלי ווד ונער דחוי חברתית נוסף(דמותו של סאל מינאו) נוצר קשר רגשי חזק ועמוק והם מוצאים בחברות ביניהם מפלט מן העולם הקשוח והנוקשה של המבוגרים המקיף אותם ושל צעירים אחרים הדוחים אותם חברתית ומקשים על שילובם.

 

תמת העל של הסרט היא חיפוש- חיפוש דרך, חיפוש של קול אישי בעולם שיש בו ניכור, שמרנות וסטגנציה(קיבעון). החיפוש אחר הקול האישי, יכולת ההבעה והיכולת להטביע חותם משל עצמך בעולם שאיננו מבקש בהכרח לשמוע אותך.

מהותו של המרד

הסרט, על המורכבויות הרגשיות שהציע, הצליח לתפוס את תחושתו של דור שלם של צעירים בשנות החמישים אשר קראו תגר על מערכת הערכים הסדורה של הוריהם שכללה במרכזה דרישה לציות עיוור מצד הדור הצעיר של ילדיהם.

השבר החברתי והערכי בחברה האמריקאית היא תוצאה ישירה של מלחמת העולם השנייה, והוא חלחל במהירות אל הצעירים אשר לא ראו יותר בהוריהם המבוגרים סמכות שלא ניתן לערער עליה, אלא אנשים שעשו טעויות. הרצון לבחור חופש אישי ולהעדיף את האינדוודואל וההגשה האישית על פני מה שנתפס כערכים חברתיים לאומיים יותר, מראה כאן לראשונה בהיסטוריה הקולנועית האמריקאית את פניו ובכך חדשנותו של הסרט. מקומו של הפרט בתוך החברה יכול וצריך להיקבע לפי הסרט על פי כישוריו, רגישותו וצרכיו ולא בהכרח "התאמתו" לסביבת חייו.(דת, מין או מגדר).

מרד הנעורים נחשב לאחד מן הסרטים המכוננים של הוליווד בשנות החמישים  ובתולדות הקולנוע שכן לא רק שהוא בבואה של תחושותיו של דור שלם שהרגיש אבוד מן הבחינה החברתית אלא גם בדרך בה תיאר את סל התחושות הזה. סצנת המריבה בפלנטריום היא סצנה מכוננת בדרך מה היא מנגישה לצופה את פער הדורות ואת הזעם החבוי בקרב הדור הצעיר והתוסס של הצעירים בשנות החמישים.

דור הצעירים שבגר אחרי מלחמת העולם השנייה הרגיש במובנים רבים אבוד, ללא סמכות הורית שיש לו עניין לבטוח בה שתכוון את המשך חייו, הרי את עצמם ניווטו ההורים לאחת מן המלחמות האכזריות ביותר של המאה העשרים- אז מדוע יש לבטוח בהם? להאמין להם? כל סולם הערכים השמרני הפוריטני והדתי של ארצות הברית מתמוטט וקורס בשנות החמישים, הנשים מוצאות קול וביטוי גם בקריירות מקצועיות ולא רק בהיותן נשים שתפקידן הוא ללדת ולהיות עקרות בית ותו לאו. גם מהבחינה הזו מדובר במהפכה חברתית של ממש. מסתבר כי אותו מרד נעורים שהסיבות לו נטועות עמוק בחברה האמריקאית נגעו גם בצעירים רבים ברחבי אירופה והעולם כולו והסרט הפך להצלחה אדירה עם צאתו ונשאר קולו של דור שלום, תוך כדי שהוא שורד את הזמן ונשאר עדין רלוונטי גם היום עבור צעירים, כאשר הוא מגלם ערך נוסף בו כיום שכן הוא תופס בבבואה מושלמת את רוח שנות החמישים ומשמש גם כסוג של מסמך היסטורי היום על התקופה, ערכיה והמאפיינים הבולטים שלה.

סרטו של ניקולאס ריי מרד הנעורים, או בתרגומו המילולי מרד ללא סיבה, הוא ייחודי מסיבה נוספת, הוא מתעמת כמעט ולא רק מתכתב עם קוד ההפקה של הייז בדרך מתוחכמת על נושא עקרוני מאד בקוד: קריאת התגר על ערכי המשפחה, והמיניות ההטרוסקסואלית. ציות עיוור להורים לדת ולאמונה היו חלק אימננטי מן התרבות האמריקאית הפוריטנית והשמרנית. הורים קבעו את עתידם של ילדיהם והסרט נחשב לבעל מסר בעייתי לכאורה בתקופתו מה שהפך את קהל הצופים לסקרן עוד יותר לגביו.

הסרט סוחף מן הבחינה הדרמטית גם שנים לאחרת צאתו לקולנוע, הצופים התחברו אליו מאד כשיצא והסרט ההפך ללהיט ענקי. הדרך בה הוא תפס את רוח התקופה ואת התחושות בקרב בני הנוער והצעירים המתבגרים דאז נתפס כאותנטי(אמין) ואמיתי.

יתכן גם כי בסופו הטראגי של הסרט טמונה האמירה המשמעותית ביותר שלו: ללא מרד במוסכמות, ללא ערעור על הקיים, ללא הרצון והיכולת לשאול שאלות, הרי שיתכן שהעתיד יהיה עתיד נטול תקווה.

הומוסקסואליות מודחקת

הסרט מציג לדור שלם לראשונה אלטרנטיבה של ממש בבחירות שהוא יכול לעשות בכל תחום, גם אם הוא עושה זאת באופן מרומז וסוגסטיבי בלבד הרי שהמסרים החדשניים שלו חלחלו לצופים ובמרכזו המסר כי ערעור על הסמכות ההורית וחוסר ציות כסוג של מחאה הינו תהליך חיוני בדרך לחיפוש הקול הפנימי שלך כאדם. אך לא רק, הסרט נוגע באופן מרומז אך אמיץ באחד מן הטבואים הגדולים ביותר בהקשר של החברה הפוריטנית האמריקאית והוא הצגתה ש מערכת יחסים חד מינית קרי, מערכת יחסית הומוסקסואלית בין שתי דמויות גבריות זו בגילומו של ג'ימס דין וסאל מינאו.

עצם קיומו של משולש החברות שהיחסים בו בין השלושה הם יחסים שגבולותיהם מטושטשים ומעומעמים הוא חדשני מאד לתקופתו. בעוד בין דמותו של ג'ימס דין ולדמותה של, ג'ודי( נטלי ווד) מתקיים רומן הרי שברקע נמצא סיפור אהבה הומוסקסואלי לא ממומש בין דמותה של החולייה השלישית, ג'ון, בגילומו של השחקן סאל מינאו שדמותו מאוהבת בדמותו של ג'ים(ג'ימס דין) אך מכיוון שקוד ההפקה הנוקשה של הייז אינו מאפשר הצגת מערכות יחסים חד מיניות כחלק מתפיסה שמרנית, הרי שבימאי הסרט צריך לנקוט באסטרטגיה של הצגת אותה מערכת יחסים בסאב-טקסט של הסיפור.

הבמאי נוקט בגישה מעורפלת לכאורה אל מול דמותו של סאל מינאו מוכנה לעמוד לשירותו של דמותו של דין במסירות וללא בקשת תמורה או תגמול מבלי שהיא יכולה להביע את אהבתה בצורה ישירה. מה שברור לצופה כי דמותו היא בודדה, ואין בחייה מערכת יחסים משמעותית מלבד זה שהוא מפתח אל מול דמותו של דין. גם הסוף המר של הדמות, מוות מיריה, כעונש בעל איכויות תנכיות לכאורה על ה"פשע" של לאהוב את בן מינך, היא מהלך קולנועי המרצה את הצנזורה הפנימית של הוליווד בהקשר זה. אך בו בעת הסצנות בין דין למינאו טעונות רגש וחמלה וכוללות התנהגות גברית שלא נראתה עד כה על המסך, והקודים שלה היו ברורים לצופים הן לגבי מה שנאמר והן לגבי מה שלא ניתן היה שיאמר ברוח התקופה. ג'ימס דין הוא במובנים רבים הנציג הראשון המשמעותי בקולנוע של ה"גבריות החדשה", בדמויות שגילם בסרטים הייתה רגישות בנוסף לקשיחות המובנת הרגילה. בכי של דמות גברית מובילה היה דבר חדשני ונועז, ודין גילם דמויות שגבריותן לא הוטלה בספק מצד אחד אך בו בעת הן "הרשו" לעצמן לבכות. ולמרות כל זאת, עדין, עדינותם של דמויות של דין ומינאו, אחת כלפי השנייה הייתה חדשנית ונועזת לתקופתה בתיאור דמויות גבריות בקולנוע עד לאותו תקופה שכן היא כללה בתוכה מסר של התאהבות. בימאי הסרט הולך על קו דק לכל אורך המסע הקולנועי הזה ומאפשר לתמות חדשות לחלחל ולבעבע מתחת לפני השטח כמיטב יכולתו במסגרת המגבלות של קוד ההפקה של הייז. הוא משתמש במבע הקולנועי ככלי לתיאור מערכת יחסים זאת, צילומי תקריב, מוסיקה והבעות הפנים של השחקנים כל אלו משמשים פעמים רבות לומר את שלא נותן לומר באותה התקופה, בעטיו של קוד ההפקה.

על כוכבי הסרט

נטלי ווד הייתה אחת מן הכוכבות העולות הגדולות ביותר של הוליווד באותה התקופה והשידוך בינה לבין ג'ימס דין, כוכב עולה חדש שזכה לפופולאריות מטאורית בתוך זמן קצר נדמה היה כהכרחי. שוב, בדומה לחשמלית ושמה תשוקה, גם כאן, עימות של גישות משחק בין דין (חניך על ברכי ה"שיטה" של סטניסלבסקי, לבין ווד, תוצר אולפנים מובהק בעל הכשרה ונתיב כוכבות שנסלל על ידי אמ,ג'י. אם) יצרה מתח דרמטי אדיר שתרם להופעת של שני הכוכבים. סאל מינאו תרם גם הוא לאותו מתח, והשימוש של ריי בדמויות שהייתה להם זהות מינית הומוסקסואלית ברורה וידועה, גם אם סמויה לחלוטין באותה התקופה מן העין הציבורית, עשתה את שלה וסייעה ליצירת אותו נרטיב "בלתי מדובר" לכאורה שהסרט דן בו.

מותם הטראגי של כל כוכבי הסרט בזה אחר זה, תרם גם הוא ללא ספק לחיזוק אותו מיתוס נעורים בלתי מתפשר שהפך מזוהה כך כך עם הסרט. אך אחד מהם לא באמת הספיק להתבגר מאד ומות כל אחד מהם בנסיבות לא פשוטות הפך אותם ואת הופעתם בסרט לאייקונים בלתי נשכחים באופן שמזין את הופעתם בו ומשמר את נעוריהם.

דין הספיק לשחק בשלושה סרטים משמעותיים בלבד בחייו, קדמת עדן, מרד הנעורים וענק. במהלך צילומי הסרט השלישי שלו, ענק, נהרג בתאונה דרכים. הוא לא זוכה ליהנות מהצלחתו האדירה ועם הפיכתו לאייקון המזוהה עם נעורי נצח. נטלי ווד ממשיכה לקריירה גדולה אך גם היא מתה באופן טראגי בטביעה כמה עשורים מאוחר יותר. סאל מינאו נרצח בנסיבות של שוד מסתורי שאינן ברורות עד היום.

 

6 תגובות על הפוסט “מרד הנעורים-1955-Rebel Without a Cause

  1. Hi, i think that i saw you visited my site so i came to “return the
    favor”.I'm trying to find things to enhance my website!I suppose
    its ok to use a few of your ideas!!

  2. Hey There. I found your blog using msn. This is a really well written article.

    I will make sure to bookmark it and come
    back to read more of your useful information. Thanks for the
    post. I will definitely return.

  3. I do not even know how I stopped up right here, but I assumed this put up used to be
    good. I don't recognise who you are but certainly you're going to a well-known blogger in case you are
    not already. Cheers!

  4. An intriguing discussion is definitely worth comment. I
    do think that you need to write more on this subject, it may not be a taboo matter but typically people don't discuss these topics.
    To the next! Cheers!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>