300 -2006-

הסרט המרהיב הזה נוצר בהשראת הרומן של פרנק מילר שהוא עיבוד חופשי לסיפור אחד מן הקרבות הגדולים של העת העתיקה שיש עליהם תיעוד היסטורי מוכח של ממש.
קרב תרמופולי, בו גרמו 300 חיילי ספרטה בהנהגת מלכם ליאונדס לאבדות עצומות למלך הפרסי שביקש לפלוש ליוון, כסרסיס.

ראשיתו של העימות הזה בתבוסתו של דרוויש, מלכה האגדי של האימפריה הפרסית, אשר הובס על ידי היוונים, ובנו כסרסיס המבקש לנקום את תבוסתו של אביו מוביל בעצמו צבא אדיר אל תוך ערי המדינה של יוון במטרה להרוס אותן.

הקרב המפואר הזה, נחשב במיתולוגיה הצבאית לאחת מן ההוכחות המרשימות לחשיבותה של הטקטיקה האסטרטגית במהלך לחימה והוא האחראי הישיר למיתוס עליונותם האגדית של חיילי ממלכת ספרטה העתיקה.

צבא של 300 לוחמים בלבד בהנהגת מלך ספרטה ליאוניידיס, אשר מוקם במעבר תרמופולי הצר אשר שימש שער כניסה לחילות שפלשו ליוון, ניצל את עליונותו הטקטית והצליח לגרום אבידות אדירות של עשרות אלפי לוחמים לצבאו של המלך הפרסי, אשר למרות שהצליח בסופו של דבר למגרם, פלש ליוון חלש יותר מכפי ששיער והובס בשלב מאוחר יותר על ידי ערי המדינה היווניות, במה שהיה ראשית הקץ של האימפריה הפרסית העתיקה.

באופן מפתיע ולא צפוי בהוליווד, הרי שהסרט הזה מדוייק למדי ברמה ההיסטורית באופן מפתיע, והגם שהוא מתעלם מעט מן הקרב הימי שהתנהל במקביל אליו ואשר הוא חלק אינטגראלי ממנו, הרי שאופן המהלכים שמתואר בו קרוב מאד למציאות כפי שתועדה על ידי היסטוריונים של התקופה.

עיקר יחודו של הסרט המרהיב הזה הוא בטכניקות המחשב המתקדמות שהוא עושה בהן שימוש, לטובת עיצוב אומנותי מרשים ונדיר שכמוהו לא נראה על המסכים מעולם.

לסרט איכויות ויזואליות שהן על גבול השלמות ממש, חלקן הומואירוטיות במרומז והן מוסיפות לסרט מימד מעניין.
אם הכוכב בסרט הזה הוא העיצוב האומנותי שלו, הרי שנקודת התורפה של הסרט הזה היא במשחק המוגזם של כוכבו, ג'ארד באטלר ובתסריט הפומפוזי שלו. כהוכחה לאיכויות משחקו המשעשעות, הפכו רבות מן הסצינות בכיכובו לפארודיות בתוכניות הומור שונות ובסרטים אחרים.
אין לסרט הזה את האיכויות הדרמטיות של גלדיאטור של רידלי סקוט אבל בו בעת הוא מציע חווית צפיה קולנועית מרגשת ויחודית שכן עיצובו של הקרב הזה כמעשה אגדה מיופייף ואסתטי הוא לא פחות משובה לב של ממש.

הפקתו של הסרט היקר הזה התרחשה כולה בתוך אולפנים מיוחדים אשר נועדו לשרת את אמני אנימציית המחשב אשר עבדו עליו לאחר מכן, והעובדה שהסרט הזה רובו ככולו הורכב באולפני עריכה ופחות כסרט עם חוט שידרה דרמטי המורכב מן האינטרקאציה בין משתתפיו, משתקפת בו בכל פריים , לחיוב כתוצאה מהתוצאה הויזואלית עוצרת הנשימה שלו שמעטות כמוה נראו מעולם על מסכי הקולנוע ובו בעת פוגמת בו בשל דרמטיות מופרכת של צוות השחקנים והדינמיקה ביניהם והתחושה כי הדיאלוגים המרכיבים אותו מופרכים ולא אמינים.

כך או כך, זוהי חוויה של ממש לאוהבי סרטים היסטורים ונדבך מרכזי וחשוב בקאמבק המופלא של הז'אנר הזה שנדמה היה שדעך בשנות השישים ולא ישוב עוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>