קצה המחר-Edge of Tomorrow -2014

אני מתקשה לראות כיצד טום קרוז יצליח להחזיר בקופות את ההשקעה האדירה בסרט הזה שעומדת על לא פחות מ 178 מליון דולר!. כן רואים אותם על המסך, פשוט לא ברור מה בדיוק עשו איתם.  כשאתה MV5BNDA0OTE4NzM1MFE@._V1_SX214_AL_בצרות, כמו במקרה של כוכב העל הזה, כדאי לפנות לנוסחה קיימת. אי שם בשנות התשעים צצה לה קומדיה מקורית למדי, ]תנו לי לנחש שגם היא מן הסתם התבססה על רעיון קיים[, בכיכובה של אנדי מקדואל, קראו לה Groundhog Day ובתרגום קלוקל אופייני, "להתעורר אתמול בבוקר", הרעיון של הקומדיה המצליחה ההיא' היה מסע בזמן שאפשר לגיבוריו להתעורר שוב ושוב לאותו בוקר עד שיכלו בעצם לתקן את מה שנדרש מחיי האהבה שלהם. בבוטות אופיינית ללהיטי ענק הוליוודים, הרעיון כולו נשאל ועבר את הטרנספורמציה הנדרשת, טום קרוז, פשוט צריך לתקן את העולם, בכל בוקר מחדש. [מערכות יחסים ארוכות שנים עם נשים, כידוע, הן לא הצד החזק שלו].

קרוז הוא לא רק כוכב גדול, הוא גם שחקן מצוין ויעיל, שכמו גרושתו המפורסמת ביותר, ניקול קידמן, נלחם בשנים האחרונות לשמר את סטטוס מעמד כוכב העל המתפורר שלו. יותר מדי שערוריות, מעט מדי סרטים טובים, וגיל חמישים פלוס שכנראה שעושה לכוכבי קולנוע גבריים את מה שהוא עושה לכוכבות שחוצות את גיל הארבעים, מבחינת משיכה קופתית.

קחו את כל התמהיל הזה, הוסיפו לו סרט שאין לו נשמה של ממש בבסיסו, כוכבת משנה, אמילי בלנט, שהיא לכ הדעות שחקנית נהדרת, מצחיקנית אמיתית ["השטן אוהב פראדה"] וגם שחקנית דרמטית לא רעה, אך אבוי, היא אוחזת בלוק של עקרת בית וחסרת סקל אפיל לחלוטין ככוכבת משנה ועזר כנגדו. לעתים הופעתה בתפקיד אמזונה נשית, הלוחמת ביצורי החלל, מעורר גיחוך לא קטן בחלק גדול של הסצנות בהן היא מופיע. התוצאה הסופית בכללותה, היא עוד סרט בינוני במיוחד עם תקציב גדול שלא בדיוק מצליח לרתק או לעניין.

אם דחוף לכם לראות עוד סרט בו אנו בני האדם, נלחמים שוב במוטציות ירוקות או מה שזה לא יהיה שפלאי הטכנולוגיה יוצרות אותן ומקימות אותן על המסך, אתם יכולים להרוג שעתיים. מצד שני גם לקחת קורס מקרמה ולהתקדם בו יכול להיות רעיון יעיל יותר.

מכמה בחינות הסרט הזה אולי טוב יותר מסרט המדע הבדיוני הקודם של קרוז, "אבדון", שכן הוא נדמה לפחות קוהרנטי יותר מהבחינה העלילתית. אך מהרבה מאד בחינות הוא דומה לו, אין לתפקיד אותו מגלם קרוז כל מניע רגשי של ממש, מהזן שאמון על פיתוח עלילתי של כל סרט פעולה או דרמה טובה.

קרוז מצוין כמעט בכל ז'אנר בו הוא מחליט לקחת חלק, אולי הרצון שלו לשחזר את ההצלחה הכלכלית והביקורתית האדירה של Minority report' "דוח מיוחד", אותו עשה עם שפילברג בתחילת שנות האלפיים, דוחף אותו לגעת בז'אנר המדע הבדיוני פעמיים בתוך שנתיים. אבל לשתי הפקות הענק האלו, "אבדון", ו "קצה המחר" אין את הלב הדרמטי הפועם המדויק שהיה ל"דו"ח מיוחד".

קרוז שחצה את גיל החמישים מתחיל להראות סימנים ויזואלים  לאובדן מראה נעורי הנצח האלו שכל כך פרסמו אותו. במקום לקחת את הנתיב הטוב של דרמות מוקפדות, שאולי אפילו יביאו לו את האוסקר הנכסף, הוא בוחר בשנים האחרונות בהפקות מגלומניות חסרות לב או נשמה, הן עתירות תקציב מהזן הרע שכמו מאתגר כל הזמן את הצופים ואומר, אני טום קרוז, אחד מן הכוכבים הקופתיים הגדולים ביותר שידע מסך הכסף, ואני יכול עדין לעשות את הסרטים האלו.

הסיכון בסרטים הכל כך יקרים הללו, שכפסע בינם לבין כשלון מהדהד בשל ההשקעה הכספית האדירה בהם. גם אם הם מחזירים את ההשקעה הטמונה בהם, קשה להם בעידן הנוכחי, בו יוצאים כמה סרטים כאלו בכל קיץ לבלוט ולהפוך לסרטים שיהפכו ללהיטים אדירים. אין ל"קצה המחר", שום סיכוי להפוך ללהיט קופתי ענק, הוצאות ההפקה האדירות האלו שהוציאו בסופו של דבר מוצר בינוני, שלא לומר, תמוהה לא יאפשרו לו להמריא. לא כל "טיטניק" [שנעשה בתקציב דומה], מכניס בקופות מליארד דולר. חלקם פשוט שוקעים.

נדמה כי קרוז הולך לרשום לעצמו עוד כישלון קופתי מפואר או לכל היותר הצלחה בינונית סתמית בסרט שאין לי ספק שלא ייזכר כלל במכלול האוטר של יצירתו.