הנפילה-2004-Der Untergang

הנפילה הוא אחד הסרטים המאופקים והמרשימים של העשור הזה, ואחת הפנינים של הקולנוע האירופאי בכל הקשור להתמודדות עם מלחמת העולם השניה.

הגם שהקולנוע האירופאי, בניגוד לאחיו האמריקאי מעבר לים מעולם לא פחד להתמודד עם יצוג השואה בסרטים, וכמה מן הסרטים הטובים ביותר של הקולנוע הזה עוסקים במלחמת העולם השניה ובהשלכותיה על החברה האמריקאית, הרי שהנפילה הוא אחד המעולים שבהם ביכולות שלו להמם את הצופים ולשבות אותם בו בעת.

יש משמעות פואטית לעובדה שהסרט הזה דובר גרמנית ויותר מכך העובדה הזו מוסיפה עוצמה לסרט שהוא קרוב למושלם. העובדה שהשימוש באחת השפות האירופאיות היפות והשנויות במחלוקת, אותה שפה בה בוצע רצח העם הגדול בהיסטוריה מעצימה ומחלחלת תוך כדי הצפיה בסרט ומעניקה לו עוצמות דרמטיות נדירות בתת ההכרה של הצופה.
ספרו של יואכים פסט העוסק בהישרדותה של הצמרת הגרמנית הקרובה להיטלר והיטלר עצמו בעשרת הימים האחרונים של מלחמת העולם השניה, בבונקר שהוכן עבורה מראש לשם כך הוא ספר מרתק שזכה להצלחה אדירה עם צאתו.

נדמה שהסרט הזה מצליח לתפוס בתוכו את חוסר ההיגיון, הדקדנטיות, ובעיקר את חוסר היכולת של המשטר הנאצי והעומד בראשו, היטלר, עם העובדה שמהלכיו הובילו את גרמניה לאבדון של ממש.

בבועת הזמן שיוצרים לעצמם היטלר ועוזריו, בתוך הבונקר, ממשיכה גרמניה הניאונאצית להתקיים כמעט ללא הפרעה עד הרגע האחרון ולהקשיב למנהיגה החולה והמעורער מזיז גייסות דמיונים, מדיח וממנה גנרלים ודן אותם למוות, דועך ושוב ממריא ונוסק בשגיונות הגדולה שלו. התיאור הקולנועי של כל אלו הוא לא פחות ממרהיב, מדוייק ועוצמתי.

הסרט הארוך הזה נגמע בשקיקה ממש בכל פריים ופריים שלו, הגם שנושא העיסוק שלו אולי מרחיק צופים פוטנציאלים,המסר הפציפיסטי שלו חשוב במיוחד לצפיה, והתיאור שלו את דעיכת העידן הניאו-נאצי מתאים גם למשטרים טוטאליטרים רבים אחרים.

העובדה כי הנפילה, מתבסס על עדויות של דמויות אשר שרדו מן הבונקר ובעיקר של מזכירתו האישית של היטלר שהצליחה לשרוד את המלחמה רק מוסיפה לו ערך היסטורי ואלמנט וויאריסטי שאיכויותיו אינן מוטלות בספק.

הנפילה הוא סרט שלא רק ראוי לראות, הוא תצוגה מרשימה ביותר של כוחו של הקולנוע לרתק, לשבות להמם וזו אולי גם אחת הפעמים הנדירות שהאומנות הזו מצליחה לחנך באופן שמקרב את הצופים ולא מרחיק אותם.

זו ספקטקל אומנותי והיסטורי מן המעלה הראשונה, לא פחות. והוא מציע לחובבי ההיסטוריה שבינכם את אחד הסרטים ההיסטורים המרתקים בהם ניתן לצפות וממחיש את כוחה של אומנות הקולנוע כשהיא נרתמת להמחשה ויזואלית של עידן שכמעט ונשכח.

2 תגובות על הפוסט “הנפילה-2004-Der Untergang

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>